خانه اجتماعی معاون حل اختلاف دادگستری استان همدان خبر داد؛ برگزاری جشنواره “سبک بالان مصلح و وکلای مصلح” در همدان

معاون حل اختلاف دادگستری استان همدان خبر داد؛ برگزاری جشنواره “سبک بالان مصلح و وکلای مصلح” در همدان

معاون حل اختلاف دادگستری استان همدان  از سه رویداد مهم در سطح حقوقی خبر داد و بیان کرد:  جشنواره سبکبالان مصلح  و جشنواره وکلای مصلح در همدان برگزار می شود.

توسط سرواژه

 

معاون حل اختلاف دادگستری استان همدان  از سه تا ر ویداد مهم در سطح حقوقی خبر دادو بیان کرد:  جشنواره سبکبالان مصلح  و جشنواره وکلای مصلح در همدان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سرواژه، در نشست خبری اولین جشنواره وکلای مصلح و جشنواره سبک بالان مصلح که صبح امروز 24 دی ماه برگزار شد؛ معاون حل اختلاف دادگستری استان همدان،سید هادی مصطفوی با اشاره به اینکه مصلحین، سفیران صلح و سازش در جامعه هستند، عنوان کرد: طرح مصلحین با موضوع مدل ملی داوری مستند به قانون حمایت خانواده در استان به همت معاونت  دادگستری و همکاری دستگاه‌های استانی در حال اجرا است.

مصطفوی با اعلام این خبر که در این رابطه همایش ملی داوری به پیشنهاد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان برگزار می شود. گفت:  در همدان ۷ نفر ابلاغ داورحرفه ای گرفته اند منتها اهداف داوری و چالشهای موجود در آن با همسان سازی آن با نیاز مندی های استان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته به صورت یک نگرش جدید در حوزه داوری ادغام شود.در شیوه های دادرسی قوه‌قضاییه از شیوه های،جایگزین قضایی استفاده می شود که یکی از این راه‌ها بحث داوری است.

وی خبر داد: در شهریور قانون جدید شوراهای حل اختلاف تصویب شد  وهمدان یکی از پایلوت دادگاه های صلح است، افزود: شوراهای حل اختلاف دیگر رای صادر نخواهد نکرد و به بحث مصالحه خواهد پرداخت. ۵۰درصد پرونده ها راهی شورای حل اختلاف میشد و  برای اینکه این حجم از پرونده را کنترل شود روسای دادگستری استان‌ها در برنامه‌ریزی‌های سالانه خود به موضوع احیا واجرای طرح مصلحین به‌عنوان یک اولویت و به مصداق پیشگیری بهتر ازدرمان، توجه ویژه‌ای مبذول داشته‌اند و تلاش می‌کنند با جدی گرفتن وفرآیندی کردن این طرح، بتوانند با تربیت مصلحین خِبره و ایجاد سازوکاراجرایی آن در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، در هر شهرستان و منطقه، افرادی را به‌عنوان محل مراجعه خانواده‌ها بر اساس تشخیص قضات محترم ایجاد و فعال نمایند.

وی ادامه داد: بدینوسیله علاوه بر اینکه  از تعداد پرونده‌ها دردادگاه‌ها کاسته می شود  خیلی از موارد اختلاف های جزیی به پروسه‌ها و گیرودارهای طولانی دادگستری درگیر نمی شوند و به‌تبع آن مسائل جانبی دیگری نیز بر خانواده، علاوه بر مسائل و هزینه‌های مالی تحمیل نمی شود..

مصطفوی همچنین اشاره کرد: برای فرهنگ سازی باید نهادهای فرهنگی ما به میدان بیایند چراکه با این صلح و سازش ها در پرونده های اینچنینی می توان پرونده هایی که جنبه عمومی دارند بیشتر رسیدگی شود و زمان برای آنها گذاشته شود به غیر از آن شاهد کاهش پرونده های ورودی  در کلانتری و پاسگاه ها  باشیم و با ارتقا فرهنگ مصالحه با استفاده از ظرفیت های دینی و بزرگان و ریش سفیدان بعضی مسایل حل شوند.

معاون حل اختلاف دادگستری استان همدان عنوان کرد: ستادهای صبر به عنوان جایگزین دادگاه و دادسرا، تلاش می‌کنند که بر مبنای عدل، انصاف و اخلاق راهی برای حل اختلافات پیدا کنند.در پویش ۳۳۳ پرونده خانوادگی، ۱۱۹میلیارد ریال، ۱۲ نزاع دست جمعی، ۳۴۰پرونده کیفری وهزارو ۹۱۳کل پرونده در بازده زمانی پویش در ایام فاطمیه به مصالحه رسیده . و در طرح شمیم رضوی که در بقاع امامزاده ها اجرا شد نیز   ۴۰۰ پرونده خانوادگی منجر به مصالحه شده است.

در ایام پویش به حرمت حاج قاسم میبخشم نیز طی دوهفته در مجموع تقریبا دو میلیارد از ۱۶۸ پرونده به مصامحه انجامید.

وی با یادآوری دو رتبه کشوری همدان در رسانه و روابط عمومی ودر بحث مدل تعالی سازمانی (نوعی ساختار مدیریتی است که با تکیه بر مفاهیم اساسی و معیارهای اصلی مدیریت کیفیت و سیستم خودارزیابی)که تحت عنوان (EFQM)شناخته شده اظهار کرد: این یک استاندارد بین المللی است که موجب ارتقا سازمانهاست و تنها نهاد مرکز حل اختلاف قوه قضاییه است و همدان در سال۱۴۰۱ برتر شناخته  و تقدیر شده است.

این مقام قضایی استان اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده از سوی کمیته‌های مصلحین و شورا‌های حل اختلاف، ۶۱۰ هیات صلح، دوهزارو ۵۸۳نفر صلحیار  ۲۵۵نفر هم ابلاغ صلحیاری  در همدان دارند.

معاون حل اختلاف دادگستری استان همدان  از سه رویداد مهم در سطح حقوقی خبر دادو بیان کرد:  جشنواره سبکبالان مصلح  با همکاری نیرو‌های مسلح از ۳ دی همزمان با شهادت سردار سلیمانی تا ۱۲ بهمن آغاز دهه فجر است. مراسم اختتامیه این جشنواره ۲۴ بهمن تولد امام حسین(ع) و روز پاسدار و از شخصیت ملی نیز در روز همایش حضور دارند و تقدیر از فعالان رسانه نیز خواهیم داشت.

جشنواره وکلای مصلح هم در ۸ موضوع با محور‌های نقش وکلا در ایجاد صلح و سازش، نگرش مردم به عملکرد وکلا از نظر صلح و سازش، ارتباط متقابل دستگاه قضایی وکلا در ارتباط با جایگاه صلح و سازش، ایجاد سامانه وکلای مصلح، نقش وکلا‌ی مصلح در کاهش ورودی پرونده ها، میزان اثر گذاری صلح و سازش در اصلاح دیدگاه موکلین به جامعه، آسیب شناسی ورود وکلا برای صلح و سازش و موانع پیش رو است. جشنواره وکلای مصلح از ۲۰دی تا ۲۰بهمن و مراسم اختتامیه در ۸اسفند روز وکیل برگزار می شود.

مصطفوی مهلت ارسال آثار را یک ماه اعلام کردو اضافه کرد: جشنواره وکلای مصلح  در رشته‌های کتاب، مقاله، پوستر و عکس نوشته است و علاقمندان می توانند آثار خود را به دبیرخانه این دو جشنواره در دادگستری همدان و معاونت حل اختلاف دادگستری استان تحویل دهند و یا به آدرس تارنمای shorahmhamedan۱۸@gmail.com ارسال کنند.

 

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید