خانه استانها بررسی چالش های سرمایه گذاران در نشست مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان

بررسی چالش های سرمایه گذاران در نشست مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان

در نشست مشترک مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان با سرمایه گذاران، دغدغه ها و مشکلات آنان بررسی شد.

توسط سرواژه

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان همدان مصطفی حقیقی؛ در جمع سرمایه گذاران شهرک های صنعتی استان با تبریک 22 بهمن اظهار کرد: بعد ازافتتاح شرکت صنعتی لاله جین 1 و از سال 96 تعدد تقاضا برای دریافت زمین با لیست های فرمانداری، دستنویس و..ادامه داشت و اعتراضاتی هم بود که چرا شهرک صنعتی جدید احداث نمی شود از طرفی مشکلات شهرک صنعتی 1 مثل اوقافی بودن زمین ها نیز مزید بر علت شد تاشهرک صنعتی جدید با مکان یابی افتتاح شد اما با مالکین که عموما زارعین بودند تعامل نشد و این شهرک در منطقه چپرلو به مساحت 57 هکتار تملک شد و گردش کار ما شروع شد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی سرواژه؛ حقیقی گفت: با توجه به اینکه ارتقای وضعیت شهرک های خصوصی، فعال کردن تمامی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی و توسعه شهرک صنعتی لالجین مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران در شهرک های صنعتی استان بود مقرر شد 30هکتار دیگر به این اراضی اضافه و مجموعا به 87هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه فرایند آماده سازی عرصه تملک زمان استانداردهایی دارد که با توجه به قانون، 75 درصد زمین هایی که تملک شده سطح تعیین می شود ادامه داد: براساس تولید شهرک و انتظار از آن این سطح تعیین می شود براساس سطح خدمات و بر اساس خدمات زیر ساخت ها ایجاد می شوند.

حقیقی اضافه کرد: وقتی این شاخص ها به 75درصد برسد شهرک قانونا آماده واگذاری است ولی در سال99 با توجه به تعدد تقاضا، فشارمردم و تولید کننده ها و مسئولین منطقه با ضریب کمتری شهرک واگذار و فرایند آماده سازی و انجام طرح ها همزمان شد که در کشور بی سابقه بود.

وی افزود: آخرین ثبت نام ها 2هزار و 600 نفر بود در 1400 ثبت نام ها در سامانه انجام شد 510 برای 218 قطعه در سامانه بود که کار را قفل کرد تقاضا همچنان بالا بود و تناسب نداشت و به سمت مزایده عمومی برد.

با توجه به این مسائل سعی کردیم در بحث اهلیت سنجی سعی شد خروجی این واگذاری ها بومی ها،جوانان منطقه، مستاجرین، کسانی که ذیحق هستند در نظر گرفته شوند.

حقیقی با تأکید بر این‌که باید ابزارهای قانونی لازم را برای نظارت بر شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی داشته باشیم، اضافه کرد: اهلیت‌ها و صلاحیت‌های فني لازم برای راه اندازی و فعالیت این گونه شهرک‌های صنعتی باید احراز و مشخص شود.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ادامه داد: بررسي قوانین، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مرتبط با شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیردولتی با رویکرد رفع چالش‌ها و مشکلات موجود، از اولویت‌ها و ضرورت‌های است.

عملیات ایجاد زیرساخت در این منطقه شروع شد و با استانداردهای قیمت مزایده قطعات 200 میلیون تومان تعیین شد.

پیش از این تولیدکنندگان درخواست کرده بودند تا بررسی شود قیمت گذاری زمین های این شهرک صنعتی بر چه مبنایی بوده و چرا اهلیت سنجی برای واگذاری به تولیدکننده واقعی قبل از مزایده برگزار نمی شود که اگر این مهم محقق شود چه بسا دیگر نیازی به مزایده نباشد.

مصطفی حقیقی  یادآورشد: در استان همدان ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی با هزار و ۳۴۷ واحد فعال در این شهرک ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی داریم.

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید