خانه استانها همدان در نقطه خطر کاهش جمعیتی است اقدامات را سرعت دهید

همدان در نقطه خطر کاهش جمعیتی است اقدامات را سرعت دهید

پیش از ظهر یکشنبه29 مرداد1402 طی جلسه ستاد جمعیت و خانواده که در استانداری همدان برگزار شد.

توسط سرواژه

به گزارش خبرنگار سرواژه؛ پیش از ظهر یکشنبه29 مرداد1402 طی جلسه ستاد جمعیت و خانواده که در استانداری همدان برگزار شد، جلسه به ریاست  دکتر رضانیا “معاون سیاسی امنیتی استاندار” و دبیری ” مدیر کل امور بانوان و خانواده” برگزار گردید. در جدیدترین ارزیابی همدان اوضاع جمعیتی مناسبی ندارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار با بیان اینکه باید در زمینه اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اقدامات ما منتج به نتیجه شود، اظهار کرد: باید بحث ازدواج و فرزندآوری به صورت ویژه ای مدنظر قرار گیرد و با هماهنگی بین دستگاه ها به منظور فرهنگ سازی علاوه بر فرزندآوری بررسی راه های پیشگیری از سقط جنین غیر قانونی نیز کارگروه های ویژه تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه توجه به بحث جمعیت، وظیفه قانونی، اسلامی، ملی و اعتقادی ما است یادآور شد: رییس جمهور تاکید دارد استان هایی که شاخص های جمعیتی در آن در معرض خطر است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و همدان در معرض خطر است.

رضانیا اضافه کرد: با اشاره به اینکه جمعیت به عنوان فاکتور مهم قدرت و نباید بگذاریم که استان به سمت کهنسالی سوق پیدا کند و برای همدان باید فرای دستورالعمل ها اقدام کرد و خروجی جلسات و نشست ها را عملی کرد.

وی خواستار پای کار آمدن شورای بانک‌های استان در زمینه ارائه تسهیلات بانکی ازدواج و فرزندآوری شد و گفت: باید ایجاد حساسیت کنیم و از وزارت خانه ها کمک بگیریم، فرمانداران، دهیاران، روحانیون و مبلغین دینی باید وارد کار شوند و طرح‌های جمعیتی به نحو مناسبی ادامه پیدا کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایجاد “اتاق وضعیت” برای رصد کنترل جمعیت را ضروری دانست و گفت:  لحظه به لحظه شاهد آمار جمعیت باشیم، زمانی که مردم بدانند ستاد تشکیل شده، دغدغه مندیم  و هر اداره کل در حوزه وظایف خودش به موضوع ورود کرده، تسهیلات داده می شود. مردم اغنا و متوجه میشوند مسئولین  دلسوزانه کار انجام میدهند.

وی پیشنهاد داد: اگر دستگاهی زمین اضافه دارد، محدودیت‌های قانونی و منع قانونی را  بر طرف کنند و هردستگاهی که ظرفیت دارد برای مجموعه‌ی خودش دست به کاری بزند و مشکلات کسانی که تازه میخواهند ازدواج کنند را برطرف کنند.
رضانیا گفت: اگر همه‌ی دستگاه‌های اجرایی نگاه حساسی به مسئله‌ی جمعیت داشته باشند کار به شکل درستی پیش می رود.
وی در پایان برحمایت از تشکل های مردمی، پویایی بیش از پیش دستگاه های اجرایی موظف در قانون جوانی جمعیت ، دستور به تشکیل کمیته اطلاع رسانی و استمرار به فعالیت های ستاد تا تحقق رشد مثبت قابل توجه در نرخ ولادت ، و اهمیت بر ارزیابی و نظارت مستمر از متولیان قانون اشاره و تاکید کرد.

در این جلسه مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خبر داد: سال گذشته  ثبت نام کلاس اول 34هزار نفر بوده در حالیکه امسال 32 هزار نفر ثبت نام داشته ایم و طبق آمار تا 7سال آینده ورودی ها به 22 هزار نفر کاهش می یابد.

گفتنی است؛ در ابتدا کارشناس دفتر امور بانوان و خانواده با ارائه گزارش به اقدامات صورت گرفته توسط دبیرخانه پرداخت.
حجت الاسلام صالحی نماینده تشکل های مردم نهاد در ستاد با ارائه گزارش و تشریح راهبرد حل مسئله جمعیت توسط تشکل های مردمی مطالبی را عنوان نمودند.
نماینده شورای بانک های استان نیز به پرداخت تسهیلات فرزندآوری متقاضیان همدانی اشاره کرد.
درمان1826زوج نابارور که منجر به تولد بیش از180 کودک در مدت 10 ماه اخیر خبر مسرتی بخشی بود که توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح گردید.
مشاور امور بانوان فرمانداری رزن در ادامه به تشریح طرح ابتکاری تسهیل گری با محوریت محلات شهرستان های رزن و بهار پرداخت.

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید