خانه سیاسیسیاست بین الملل مقام سوم چین هم از ایران عذرخواهی نکرد

مقام سوم چین هم از ایران عذرخواهی نکرد

در ادامه واکنش‌ها به دو بیانیه جانبدارانه اخیر چین، روزنامه «جمهوری اسلامی» چاپ تهران نوشت که چین بابت این بیانیه‌ها از تهران «عذرخواهی» نکرده است.

توسط سرواژه

در ادامه واکنش‌ها به دو بیانیه جانبدارانه اخیر چین، روزنامه «جمهوری اسلامی» چاپ تهران نوشت که چین بابت این بیانیه‌ها از تهران «عذرخواهی» نکرده است.

این روزنامه در شماره روز چهارشنبه نوشت: «[با توجه به] حمایت چین از ادعاهای کشورهای حاشیه خلیج فارس در مالکیت جزایر سه‌گانه ایرانی که در چند روز گذشته با واکنش‌های مقامات و کارشناسان سیاسی کشورمان روبرو شده بود، اصلاح مواضع و عذرخواهی دولت پکن از مردم ایران مطالبه جدی کشورمان بود.»

روزنامه جمهوری اسلامی ادامه داد اما این مطالبه در جریان سفر اخیر معاون نخست ‌وزیر چین به تهران «محقق نشد».

بیشتر در این باره: پذیرایی دولت ایران در عالی‌ترین سطح از مقام چینی، پس از بیانیه‌های جانبدارانه

در پی دو بیانیه مشترک چین با عربستان و امیرنشین‌های خلیج فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران در دیدار با سفیر چین در تهران از همراهی پکن با امیرنشین‌ها در مورد جزایر سه‌گانه در خلیج فارس ابراز ناخشنودی کرد.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران دیدار با سفیر چین در تهران را «احضار» توصیف نکرد.

همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر، در دیدار با هو چون‌هوآ، معاون نخست ‌وزیر چین که به تهران سفر کرده بود، فقط گفت که «برخی مواضع مطرح شده در سفر اخیر رئیس جمهوری چین [به ریاض] موجب گلایه‌مندی ملت و دولت ایران شد».

روزنامه جمهوری اسلامی درباره سفر این مقام چینی نوشت: «پکن برای توجیه و سرپوش گذاشتن بر سیاست نفی تمامیت ارضی ایران، نفر سوم دولت خود را به ایران فرستاد که این مقام چینی در دیدار با مسئولین کشورمان، بدون عذرخواهی از مواضع کشورش علیه ایران، تنها به جمله “تمامیت ارضی ایران را به رسمیت می‌شناسیم”، اکتفا کرد.»

این در حالی است که سفر معاون نخست ‌وزیر چین به تهران از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود و ارتباطی با موضع جدید چین در قبال سه جزیره خلیج فارس نداشت.

هو چون‌هوآ در پایان سفر خود به امارات وارد تهران شد و رسانه‌های امارات تاکید کردند که مقامات ارشد کشورشان در دیدار با معاون نخست ‌وزیر چین بر تحکیم همکاری‌های «راهبردی» میان ابوظبی و پکن تاکید کرده‌اند.

امارات یکی از منافع مهم سیاسی خود را تملک بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در خلیج فارس می‌داند، امری که در طول دهه‌ها مورد مناقشه با ایران بوده است.

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید