خانه ویژه ها طالبان برای زمین‌های تریاکش هامون را خشک و مشهد را بی آب کرد

طالبان برای زمین‌های تریاکش هامون را خشک و مشهد را بی آب کرد

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در افغانستان به خشک شدن هامون اشاره کرد: بحث دیگر مربوط به هامون است که دارای مصوبه بین المللی است و جز کنوانسیون سازمان ملل است که به دلیل بی توجهی خشک شده و تغییرات اقلیمی سختی به وجود آورده است. هیچکس به این اشاره نمی‌کند آن زمان که ما با افغان‌ها قرارداد امضا کردیم در پایین سد کجکی که منشا آب آنجاست، یک سایت کنترل آبی آنجا هست و جدول آبی آنجا مشخص شده است که ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال باید ایران دریافت کند.

توسط سرواژه

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در افغانستان به خشک شدن هامون اشاره کرد: بحث دیگر مربوط به هامون است که دارای مصوبه بین المللی است و جز کنوانسیون سازمان ملل است که به دلیل بی توجهی خشک شده و تغییرات اقلیمی سختی به  وجود آورده است. هیچکس به این اشاره نمی‌کند آن زمان که ما با افغان‌ها قرارداد امضا کردیم در پایین سد کجکی که منشا آب آنجاست، یک سایت کنترل آبی آنجا هست و جدول آبی آنجا مشخص شده است که ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال باید ایران دریافت کند.

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه طالبان در بخش هایی به موضوع آب پرداخته شده اما نتیجه مشخصی از آن بیرون نیامده است. آب اختلافی میان ایران و افغانستان سابقه ای به درازای صد سال دارد که در مقاطعی با دیپلماسی این موضوع به یک توافق منتهی شده است اما با توجه به نوسانات سیاسی افغانستان در پنجاه سال گذشته و روی کار آمدن حکومت های متعدد و متضاد، این موضوع در هر دوره به یک اختلاف دیپلماتیک و سیاسی و محیط زیستی منتهی شده است.

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید