خانه استانها برای عیدنوروز وماه رمضان مشکل تامین مرغ و گوشت نداریم/ایجاد گلخانه اولویت استان/طرح جایگزینی محصولات آب بر در همدان

برای عیدنوروز وماه رمضان مشکل تامین مرغ و گوشت نداریم/ایجاد گلخانه اولویت استان/طرح جایگزینی محصولات آب بر در همدان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اطمینان داد: با توجه به میزان ذخیره مرغ و گوشت گرم و منجمد برای عید نوروز و ماه رمضان مشکل تامین مرغ و گوشت نداریم.

توسط سرواژه

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان رضا بهراملو در نشست خبری که با هدف پاسخگویی و اطلاع رسانی شفاف از اقدامات و فعالیت های مدیریت جهاد کشاورزی استان در تاریخ 3بهمن 1401برگزار شد، ضمن تشریح فعالیت های بخش کشاورزی استان، اظهار داشت: در تلاش هستیم با بهره گیری از امکانات و تمامی ظرفیت های موجود، شاهد بهبود کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی و حضور هرچه بیشتر تولیدکنندگان این بخش باشیم.

به گزارش خبرنگار سرواژه؛ وی با بیان اینکه مجموعه جهاد کشاورزی در راستای هم افزایی و هم دلی نام نهاده شده و همراه با ادارات کل زیر مجموعه در ارتقا کمی و کیفی و امنیت غذایی اقدامات و عملکرد  داشته اند؛ عنوان کرد: از مساحت 1میلیون و 950 هکتاری همدان 822هزار آن اراضی  منابع طبیعی هستند و یک میلیون هکتار زراعی و الباقی مسکونی،تاسیسات، جاده و… هستند از 1میلیون هکتار زراعی 300 هزار هکتار پایش و 700 هزار هکتار از اراضی، زیر کشت می روند.

از این مقدار 260 هزار هکتار آبی و بقیه دیم هستند واز اراضی آبی نیز 85 هزار هکتار باغ و باقی زمین زراعت هستند.

لزوم بهره وری بالا ازمنابع آبی

وی با بیان این مهم که تولید پایدار زمانی محقق می شود که بتوانیم منابع آبی را حفظ کنیم، همچنین تمام سازمان‌ها باید در کنار هم برای موضوع تامین امنیت غذایی تلاش کنند تصریح کرد: عرصه های زراعی باغی و واحدهای دام،طیور وآبزیان در کل سالانه 4ونیم تا 4و8دهم میلیون تن محصول تولید می کنند؛این میزان4 درصد تولیدات کشور را شامل می شود بنابراین همدان یک منطقه کشاورزی است و به نسبت 4برابر تولید بهره وری مناسبی دارد.

وی افزود: 87  درصد تولیدات از یک سوم اراضی آبی است بنابراین این استان وابسته به آب است و برای امنیت غذایی و کشاورزی آب محور باشیم و بهره وری در زمینه منابع آبی بالا باشد.

الگوی کشت طرحی فراقوه ای

بهراملو با مقایسه بهره وری جهانی از کشت نسبت به کشور اشاره کرد: بهره وری کشاورزی در کشور یک و 2دهم و در همدان 1و 4دهم است که راهکارهاو سیاست های مهم جهاد کشاورزی درافزایش این بهروری استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی،ایجاد واحدهای پرورش گلخانه ای، اجرای الگوی کشت؛ بانک اصلاح نژاد دام و دامپروری، تعریف نقشه راه و استفاه از محصولاتی که کمتر نیاز به آب دارند، است.

مدیر جهاد کشاورزی با بیان این مهم که همدان در حوزه دانش بنیان دومین استان کشور است که پردیس فن‌آوری و نوآورزی را ایجاد کرده است، اظهار کرد: بیش از 50 سال است در پی اصلاح الگوی کشت هستیم که عملیاتی نشده چراکه 90درصد کشاورزی ما خصوصی اداره می شود وما نمی توانیم به بخش خصوصي دستور دهیم کشت خود را تغییر دهد و باید با انها تامل کنیم، الگوی کشت در دولت سیزدهم به عنوان یک طرح فراقوه ای مطرح شد تا بتوان آن را باکمک تمام قواو اعتبارات عملیاتی کرد.

امنیت غذایی

وی خبرداد: برای اولین بار اجرای پایلوت کشوری الگوی کشت در همدان اجرا می شود که با ثبت نام کشاورزان کشت محصولات پر مصرف  کم جایگزین محصولاتی کم مصرف مثل غلات و… شود وهمان تولید با مصرف آب کمتر خواهیم داشت که به صرفه جویی ۳۵۰میلیون مترمکعب آب می انجامد .

40هزار میلیارد در کشور اعتبار برای الگوی کشت در نظرگرفته شده که سهم پایلوت همدان 400 میلیارد تومان  است.

پایلوت هایی نیز در دست محاسبه است تا مشخص شود چه میزان آب مصرف و چه میزان صرفه جویی شده است.

در هر نوع زمینی با احداث گلخانه موافقت می کنیم

بهراملو یکی دیگر از راهکارهای اصلاح مصرف آب را ایجاد گلخانه ها نام برد و عنوان کرد: گلخانه در اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته و درچند سال گذشته۲۲۰هکتار گلخانه و تنهادرسال ۱۴۰۱ با چرداخت تسهیلات و با تغییر کاربری220هکتار گلخانه احداث شده و با توجه به اینکه بهره وری در گلخانه ۱۰ برابر است وکاهش مصرف آب 20درصدی نیز دارد در هر نوع زمینی با احداث گلخانه موافقت می کنیم.

بزرگترین شهرک گلخانه‌ای همدان در شهر کرفس

ضمن اینکه بزرگترین شهرک گلخانه‌ای همدان در دوقطعه و به مساحت ۳۰۰هکتار در شهر کرفس احداث شده است.

این مقام مسئول با ذکر اینکه گلخانه محیط قابل کنترلی و پایداراست یادآور شد: با تولید محصول صادراتی ارز آوری داشته و اشتغال آور است از طرفی تحصیلکرده های بخش کشاورزی هم می توانند در این بخش سرمایه گذاری کنند و به چرخه تولید ورود کنند، این اقدامات با هدف صیانت از منابع پایه و تولیدات اصولی یکی از اركان توسعه كشاورزي وتأمین امنیت غذایی صورت گرفته است.

برای گسترش کشاورزی یا کشت توجه به توسعه صنایع تبدیلی از اهمیت بالایی دارد بنابراین تلاش داریم تا از این بخش بیشتر حمایت کنیم.

انجام175 پلاک رفع تداخلات

وی در ادامه اقدام شاخص دیگر در سال 1401 را رفع تداخلات صدور اسناد کشاورزی عنوان و گفت: در سال جدید175 پلاک رفع تداخلات انجام شده است.

رضا بهراملو یکی از کارهای ماندگار که قرار است با حضور وزیر کشاورزی رو نمایی شود را ایجاد یک نقشه راه یا ریل گداری برای تولیدات کشاورزی نامیده و اضافه کرد: نقشه راه تامین شده در پارامترهای کشاورزی چشم بسته کار نکنیم  و نیاز و پتانسیل ها در سال های آینده  مشخص کنیم تا آسیبی متوجه کشاورز و مصرف کننده و تولید کننده نباشد. نقشه راه بزودی برای اولین راه در همدان رونمایی می شود.

برای عید مشکل مرغ و گوشت نداریم

وی در رابطه با تنظیم بازارنزدیک عید افزود: انتظار داریم سیاست های اجرایی قیمت ها را متعادل و کاهش دهند. در پایان سال و ماه رمضان با ۴میلیون جوجه ریزی داشته ایم، ۸هزار تن مرغ گرم آماده ورود به بازار و ۲هزار و ۲۰۰ تن منجمد داریم که با توجه به تولید روزانه 200تن مرغ گرم مازاد بر مصرف نیزداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه مصرف گوشت در استان روزانه ۵۰ تن است اطمینان داد: مشکلی برای تامین نداریم وهماهنگی با پشتيباني امور دام در صورت نیاز بالای ۱۰ تن گوشت منجمد نیز توزیع می شود.

وی افزود: از ابتدای سال بالای ۹ هزار تن برنج و در حال حاضرهزارو 200 تن در حال توزیع بین خانوارهاست.6هزار و200تن برنج 55 تا 60 تن تخم مرغ هم توزیع می شود.مقدار تخم مرغ مورد نیازاز سایر استانها وارد  می شود.

گرانی گوشت وابسته به عرضه و تقاضا

بهراملو از افتتاح ۶۲ طرح کشاوزی در دهه فجرخبر داده واذعان کرد: ۱۵طرح تولیدات گیاهی،12 طرح تولیدات دامی 4شیلات 6 طرح صنایع کشاورزی و25طرح آب و خاک  افتتاح شده که موجب اشتغال ۶۷۸ نفربا اعتبار 516 میلیارد تومان بوده و به غیر از آن ۳۲۰ هکتار مزرعه کرفس نیز کلنگ زنی شده که اگر به بهره برداری برسد تولید خوبی دارد.

گفتنی است جهاد کشاورزی استان همدان در نمایشگاه جامع کشاورزی کشور موفق به کسب رتبه برتر شده است.

 

 

اخبار مرتبط

دیدگاه بگذارید